Medlingsinstitutet delar utredningens bedömning att någon motsvarighet till bestämmelserna i den nuvarande arbetsrättsliga beredskapslag om förlikningsmans (eller förlikningskommissions) möjlighet att förbjuda stridsåtgärder så länge förlikningsförhandlingar pågår, inte bör tas in i den nya lagen, vare sig i förhållande till Medlingsinstitutet eller till förordnade medlare.

Det är lämpligt att åtgärder som syftar till upprätthållande av arbetsfred till skydd för totalförsvarets behov vidtas av regeringen och att myndighetens roll i sådana situationer snarast bör handla om att bistå regeringen med nödvändigt beslutsunderlag. Medlingsinstitutets uppgift bör även under krig, krigsfara eller extraordinära förhållanden i första hand vara att få till stånd en lösning av den aktuella tvisten och det bör kunna ske med myndighetens ordinarie medel.

Vi delar också utredningens bedömning att Medlingsinstitutet och dess medlare inte bör ges i uppgift att under krig, krigsfara eller extraordinära förhållanden bistå arbetsmarknadens parter i lösandet av rättstvister.

Det är däremot angeläget att arbetsmarknadens parter ser över eller, där avtal inte finns, överväger hur förhandlingsordningar för tvisters lösande bör vara utformade för att fungera effektivt under krig, krigsfara eller extraordinära förhållanden. Medlingsinstitutet avser att vid lämplig tidpunkt göra en kartläggning av sådana avtal.

Dokument:

Medlingsinstitutets yttrande över betänkandet Arbetsrätten under krig och krigsfara (SOU 2023:79)

Nyhetsbrev:

Prenumerera på vårt månadsvisa nyhetsbrev. Fyll i din e-postadress nedan. Dina uppgifter används enbart till utskick av nyhetsbrevet.